Duurzame Inzetbaarheid (4) – Doorstroming
Doorstroom: van stressklachten naar nieuw zelfvertrouwen
Dit artikel is geschreven door één van de coaches van CoachNetwerk en richt zich op aandacht voor een goede doorstroom van medewerkers. Vooral de rol van de leidinggevende blijkt hier cruciaal:
De vrouwelijke client meldt zich met stressklachten, waaronder oververmoeidheid. De stressoren bevinden zich zowel in de privé situatie als op het werk en blijken een stapeling te zijn van gebeurtenissen, die ertoe geleid hebben dat de client nu somber en oververmoeid is, en totaal geen zin meer heeft in ‘wat dan ook’.
De client vertelt in het kennismakingsgesprek dat ze door een ‘incident’ met haar vorige leidinggevende uit balans is geraakt. Bij doorvragen blijkt dat de leidinggevende een heel andere persoonlijke (werk)stijl heeft dan mijn client. Ze omschrijft het zelf als: ‘hij is rood en ik ben blauw’. Hij vond dat ze meer van zichzelf moest laten horen in bijeenkomsten en assertiever moest worden. Dit terwijl de persoonskenmerken van de client iets heel anders laten zien: bescheidenheid, bedachtzaamheid, nauwgezetheid en punctualiteit. Eigenschappen die uitstekend bij haar ondersteunende rol passen op de afdeling Compliance van het bedrijf waar zij werkzaam is. Ze wil ook graag weten waar zij aan toe is, maar duidelijkheid van haar leidinggevende over de kwaliteit van de uitvoering van haar werk blijft achterwege en ook komt er vaak geen reactie van hem op haar mails. Toen de leidinggevende vertrokken was kwam de opluchting en voelde de client zich wat beter. Maar het ‘kwaad’ was al geschied: de client voelt zich onzeker, haalt nog maar weinig plezier uit het werk en twijfelt veel aan zichzelf.
Daarnaast speelt er privé ook het nodige: opgroeiende kinderen die deels nog thuis wonen en waarvan één kind veel aandacht nodig heeft, mantelzorg voor haar moeder, waarbij veel oude pijn gevoeld wordt door de client vanwege een moeilijke moeder dochter relatie. Bij doorvragen blijkt ook dat er vraagstukken spelen rondom de fase van haar leven: midden vijftig, het ‘zorgen voor’ moe zijn, net uit de overgang. Naast verdriet is er ook veel boosheid bij de client, vaak is ze ook vooral boos op zichzelf. Haar zelfbeeld is erg laag.
In de acht coachgesprekken die volgen gaat veel aandacht naar de beleving van de client over al deze thema’s. Het lucht haar op. Het praten over helpt om te verwoorden wat er in de diepere lagen speelt en mijn luisterende oor, met erkenning voor haar emotionele pijnen, doet de client goed. Langzaam maar zeker gaat zij anders naar zichzelf kijken, ontwikkelt ze meer zelfcompassie, geeft ze erkenning aan haar kwaliteiten, en neemt ze meer tijd en ruimte voor zichzelf: ze gaat leuke dingen doen, iets helemaal voor zichzelf, zonder rekening te houden met alle anderen die zorg vragen (haar kinderen, haar moeder). Haar vermoeidheid neemt af.
De rol van haar nieuwe leidinggevende in het proces is van groot belang. Ze heeft aandacht voor de cliënt, ziet haar ‘echt’ zoals ze is, geeft haar erkenning en waardering en langzaam maar zeker knapt de cliënt op. Ze ontwikkelt zelfvertrouwen, heeft weer plezier in haar werk, laat ook van zich horen en toont zelfwaardering. Thema’s als schaamte worden in onze gesprekken verder uitgediept. Ze schrijft een brief aan haar moeder. een brief aan zichzelf. En….. dit alles helpt enorm.
Het traject is een persoonlijk ontwikkelingstraject geworden, dat zijn vruchten afwerpt zowel op het werk als privé. Wanneer we het traject afronden zit de cliënt weer goed in haar vel, kan ze goed voor zichzelf zorgen, weet ze haar grenzen te bewaken en het allerbelangrijkste: haar zelfbeeld en zelfvertrouwen zijn sterk gegroeid wat zich uit in stevigheid op het werk en het met plezier vervullen van haar rol, ongeacht welke leidinggevende ze op dat moment heeft. Mijn cliënt blijft ‘duurzaam in balans’.
Bel of mail ons: contact@coachnetwerk.nl, 085 – 060 36 36.
Waar wil jij aan werken? Vul ons Coachaanvraagformulier in.