Communiceren: het dilemma (4)
José Mark
Het grote dilemma: ben ik vriendelijk of ben ik duidelijk?
In Nederland vinden wij het belangrijk om elkaar zakelijk vriendelijk te benaderen, terwijl we ook duidelijk willen zijn wat we bedoelen en waar onze grenzen liggen. Een echt dilemma want de twee willen elkaar wel eens uitsluiten: en ingewikkeld aspect bij effectieve communicatie.
Enerzijds is het belangrijk dat je een vriendelijke indruk maakt en ook oprecht in de persoon tegenover je geïnteresseerd bent. Immers: bij een onvriendelijke opstelling zal je gesprekspartner minder goed of helemaal niet luisteren. Ben je echter té aardig en zelfs voorzichtig, dan kan er tussen jou en de andere behoorlijk wat onduidelijkheid ontstaan. Bijvoorbeeld omdat je niet aangeeft wat jouw doelen zijn om met elkaar in gesprek te zijn, onvoldoende aangeeft wat echt belangrijk is en wat secundair en dat je niet laat zien welke expertise jij in het gesprek brengt.
Heb je de optimale balans tussen duidelijk en vriendelijk nog niet gevonden, dan kun je oefenen door heel bewust grenzen op te zoeken. Blijf gewoon vriendelijk, luister naar de ander en stel tegelijkertijd inhoudelijk relevante vragen. Geef aan wat voor jou belangrijk is binnen je rol of functie en waar jij graag de verbinding maak. Kijk de kunst ook vooral af bij collega’s die de balans blijkbaar veel beter weten te vinden!
Met de optimale mix tussen grenzen aangeven en inleven ben je het meest verbindend en daarmee een prettige gesprekspartner.
Waar wil jij aan werken? Vul ons Coachaanvraagformulier in.