In het voorjaar 2018 zetten we het thema vitaliteit centraal: Hoe stimuleer je Vitaliteit als tegenpool van burn-out?

In dit kader is het volgende artikel geschreven:

De veertiger

“Maar ik zou het nu toch echt wel moeten weten!”. Arjan kijkt mij met grote ogen aan, bijna verontwaardigd over zijn eigen onvermogen om goed te reageren in een spannend overleg.

Arjan is 44 jaar, commercieel projectleider bij een bouwonderneming met een grote verantwoordelijkheid en een miljoenenbudget.  Klanten lopen met hem weg, terwijl zijn leidinggevende hem steeds meer laat weten wat hij niet goed doet. Hoe kan dat nou, denkt Arjan.

Veertigers hebben vaak een goed besef van de eigen vaardigheden, ze hebben voldoende training en kennis in de rugzak om zich zelfverzekerd te voelen bij de inhoudelijke kant van hun werk. Waar ze soms nog echt wat te leren hebben is om te gaan met hun minder sterke kanten, gevoelens van onmacht of teleurstelling en het managen van zichzelf binnen de professionele omgeving.

Arjan geeft regelmatig te veel weg aan klanten, hij wil ze te graag te vriend houden en hoopt op die manier respect bij anderen te winnen. Wat hij zich niet realiseert is dat hij respect verdient met zijn kennis van zaken en zijn inhoudelijke adviezen. Hij verliest respect door te veel met de klant mee te gaan en over de grenzen te stappen van wat zijn bedrijf kan en wil leveren. Arjan is commercieel vaardig maar ziet onvoldoende het verschil tussen zijn behoefte om als mens aardig gevonden te willen worden en de autoriteit die hij in zijn vak heeft opgebouwd. Hij durft daar nog niet op te vertrouwen!

Door zijn behoefte voor bevestiging te onderzoeken, merkt hij hoe onrealistisch deze is geworden. Hij is vroeger gepest op school en toen heeft hij geleerd hoe hij zijn vijanden “te vriend” kon houden. Hij heeft die strategie echter onbewust gekopieerd naar zijn omgang met klanten, terwijl dat totaal niet nodig is.

We leren een nieuwe strategie, kijken de oude monsters nog even goed in de ogen en jagen ze zeer effectief weg. Arjan durft meer op zijn strepen te gaan staan bij klanten en verdient op deze manier zowel het respect van de klant als van zijn leidinggevende.

We hebben alle artikelen over vitaliteit kort en bondig bij elkaar gezet.

Download het gratis e-Book.